۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۶۴۳۹۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

خط بطلان لبنانی‌ها بر توطئه صهیونیستی ـ سعودی | موفقیت خیره‌کننده حزب‌الله در انتخابات

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به دستاوردهای انتخاباتی مقاومت گفت: در انتخابات پیروز شدیم تا به غرب، اسرائیل، آمریکا اعلام کنیم که لبنان سرزمین مقاومت، بستر استقلال و آزادی است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

تقدیر علمای شیعه و سنی لبنان از حماسه آفرینی مردم در انتخابات
شيخ ماهر عبدالرزاق رییس حزب اصلاح و وحدت لبنان بیان داشت: موشک هایی که صبح امروز به مناطق اشغالی شلیک شد پیام آور فجر پیروزی و آزادی است زیرا صهیونیست ها در ضعیف ترین حالت در طول تاریخ این رژِیم هستند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان به موضوع پیام انتخابات برای دشمنان پرداخته و گفت: در انتخابات پیروز شدیم تا به غرب، اسرائیل، آمریکا و کسانی که خواستار تحمیل فشار و محدودیت برای لبنان هستند، اعلام کنیم که لبنان سرزمین مقاومت، بستر استقلال و آزادی است.

شيخ خضر الكبش عضو تجمع علماي مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا با اشاره به پیامدهای پیروزی حزب الله و حامیانش در انتخابات تاکید کرد: پیروزی محور مقاومت در انتخابات در راستای همان رویکرد و موضع سید حسن نصرالله است که گفته «زمان شکست به پایان رسیده و دوران پیروزی‌ها آغاز شده است.»

حجت الاسلام علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان تاکید کرد که ملت لبنان به عهد خود وفا کرد، بنابراین نمایندگان باید در راستای تحقیق خواسته های ملت تلاش کرده و از سه گانه طلایی "مقاومت، ارتش و ملت" حمایت کنند. وی افزود: نمایندگان باید علاوه بر معرفی مفسدان به مردم با فساد اداری و مالی مبارزه کنند.

آیت الله عفیف نابلسی طی پیامی پیروزی حزب الله در انتخابات لبنان را به سید حسن نصرالله تبریک گفت و افزود: این روز یک روز مبارک است، در این روز ملت لبنان به عهد خود وفا کردند و شما را تنها نگذاشتند زیرا شما عزت و کرامت را برای  آنها به ارمغان آوردید.

شیخ احمد القطان عالم سنی لبنانی با اشاره به شکست جریان ۱۴ آذر به ریاست سعد حریری در این انتخابات از آنان خواست که با جرأت شکست خود را بپذیرند. وی تاکید کرد که آنها باید از شکست گفتمان طائفی و تحریک دیگران علیه مقاومت در لبنان پند بگیرند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با تبریک پیروزی مقاومت در انتخابات لبنان تاکید کرد: هدف در انتخابات ورود به پایگاه مردمی شیعیان بود. همه تحرکات در راستای هدف قرار دادن پایگاه مقاومت از طریق تردید وارد کردن به رهبری مقاومت بود. وی افزود: اما این محقق نشد. هجمه نتایج عکس داشت که میزان مشارکت در بعلبلک الهرمل و بقیه حوزه‌ها  به ۶۳ درصد رسید.

عراق و التهاب اولین انتخابات پارلمانی پس از نابودی داعش
شیخ مهدی صمیدعی مفتی اهل سنت عراق با بیان همبستگی دار الافتاء اهل سنت عراق با مرجعیت، گفت: ما با مرجعیت عراق در نجف اشرف در خصوص لزوم عدم انتخاب مجدد فاسدان و مجرمان هم صدا هستیم.

سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی شیعیان عراق با بیانی اینکه عراق هرگز بازیچه دخالت های خارجی نخواهد شد، گفت: «این کشور متعلق به مردم و جوانان است. هرگز اجازه نخواهیم داد به حاکمیت و استقلال عراق دست اندازی شود، حتی اگر دفاع از استقلال عراق به قیمت از دست دادن جانمان تمام شود. جان ما در برابر کرامت و حاکمیت عراق بی ارزش است.»

حجتالاسلام مقتدا صدر رهبر جریان صدر خواستار حضور میلیونی مردم برای مبارزه با فساد و فاسدان پای صندوق‌های رای شد و اظهار داشت: آماده تغییر و اصلاح و ریشه‌کن کردن فاسدان هستیم. آزموده را آزمودن خطاست لذا ما قصد داریم دولتی قدرتمند تشکیل دهیم که حقوق همگان را تأمین و به وظایفش عمل کند.

هادی العامری رهبر ائتلاف فتح عراق با تاکید براینکه تلاش دارد عراق نیز سیاستی معتدل مانند ترکیه و عمان داشته باشد، افزود: تأکید کرد که در صورت پیروزی اش در انتخابات به صورت همزمان روابط بغداد را با تهران و واشنگتن حفظ خواهد کرد.

حجت الاسلام همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق عنوان داشت: عراق کشوری قدرتمند است و با هرکسی که فکر توطئه چینی علیه این کشور را در زمینه های امنیتی و نظامی به خود راه دهد مقابله خواهیم کرد. وی افزود: کردها متوجه شدند که نمی توانند با تک روی امور خود را اداره کنند و تصمیم گرفتند به آغوش میهن بازگردند. بالاترین منفعت ملی در عراق اتحاد تمام گروه ها و مذاهب در برابر داعش بود.

شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) با اشاره به جنگ های متعدد در غرب آسیا، گفت: دشمنان در صدد هستند که اسلام را به عنوان دین خشونت و خونریزی معرفی کنند و مسلمانان را بترسانند و ثروت آنان را به سرقت برند.

تدریس تشیع در دانشگاه الازهر مصر
عباس شومان معاون شیخ الازهر با توصیف گروهک‌های تروریستی به «مفسدان و محاربان با خدا و رسول» گفت: الازهر مجموعه‌ای از مراکز علمی در بخش فتوا و ترجمه را با هدف صیانت از جوانان در برابر اندیشه‌های خشونت‌طلب و افراط‌گرا و جلوگیری از ترویج این اندیشه‌ها در میان جوانان از سوی گروهک‌های افراطی ایجاد کرده است.

شیخ خالد الجندی عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با انتقاد از فتوای سلفی‌ها در تحریم استفاده از وسایل تزیینی در برگزاری جشن استقبال از ماه مبارک رمضان تاکید کرد که این فتوا فاقد ادلّه معتبر فقهی است. شیخ جندی گفت: نمی‌توان حکم به حرمت استفاده از وسایل تزیینی مانند فانوس‌های زینتی در جشن ماه مبارک رمضان را صادر کرد زیرا فتوای حرمت باید مستند به دلیل صحیح از کتاب و سنت باشد.

احمد طبیب شیخ الازهر مصر با اشاره به تدریس تشیع در دانشگاه الازهر گفت: اینکه از موضوع شیعه و سنّی به عنوان وسیله‌ای برای درگیری مذهبی سوء استفاده شود، در حقیقت ارتباطی به موضوع شیعه و سنی ندارد بلکه سوء استفاده از این دو مذهب و قرار دادن هریک از آنان در برابر دیگری است تا با به راه انداختن جنگ منطقه را تجزیه کنند و این طرحی است که از سال‌های قبل با عنوان خاورمیانه جدید بارها شنیده شد.

انتقاد شدید حماس از اقدامات حکومت خودگردان
فلسطین: محمد الزهار عضو ارشد حماس خاطر نشان کرد که جنبش های مقاومت فلسطین، سراسر فلسطین را جزء این سرزمین می دانند، اما تشکیلات خودگردان فلسطین مرزهای سال ۱۹۶۷ را وطن فلسطینی می داند. وی افزود: طرفی که فلسطین را آزاد خواهد کرد، برنامه مقاومت است که سردمدار آن حماس و پروژه اسلامی است و در مقابل، عباس و برنامه اسلو بر سر راه آن مانع تراشی می کنند.

عبداللطیف قانوع سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که فلسطینیان در نیمه ماه جاری دست به بزرگ‌ترین تظاهرات مسالمت‌آمیز خواهند زد که این اقدام یک روز بی‌نظیر را در تاریخ ملت فلسطین به ثبت خواهد رساند.

بحرین: آیت الله عبدالله الغریفی از علمای طراز اول بحرین با اعلام آنکه اقدام مسالمت آمیز تنها گزینه برای تحقق مطالبات مردمی است، استفاده از ادبیات افراطی و ترویج دهنده خشونت را به شدت محکوم کرد. وی افزود: ما برای کشورمان دوری از اختلاف‌ها، کدورت‌ها، ناراحتی‌ها و بحران‌ها و مشکلات را می‌خواهیم و هر تلاشی از سوی گروه‌ها و جناح‌ها در این مسیر نشان از علاقه صادقانه آنان به مصلحت و منفعت بحرین دارد.

عربستان: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با تکرار اظهارات دروغین خود در خصوص دخالت ایران در مساله یمن مدعی شد که موشک هایی که انصار الله یمن به سوی عربستان شلیک می کند بر ثبات و توسعه این کشور اثر نمی گذارد.

پاکستان: سراج‌الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: برخی افراد از تشکیل دوباره ائتلاف مذهبی مجلس متحده عمل ناراضی هستند اما این حزب دولت ایالتی خیبرپختونخواه را از آن خود خواهد کرد. وی افزود: به ما گفته می‌شود نمی‌توانیم حکومت کنیم زیرا حزب جماعت اسلامی رابطه با آمریکا را نمی‌پسندد.

هند: ابوبکر مسلیار رهبر سنی و دبیر کل مرکز جامع کانتاپورام در کنفرانس علمای دینی بیان کرد: اصلاحاتی که براساس «بی‌فکری» سلفی ها آغاز شده است، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر مذهبی تأثیرات منفی بر زندگی مسلمانان گذاشته است.

میانمار: یوسف بن احمد العثیمین دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی خواستار همکاری حکومت میانمار و دولت بنگلادش برای بازگشت محترمانه و امن آوارگان روهینگیایی و دستیابی آنها به حقوق خود از جمله حق شهروندی شد.981/ب951/ر

ارسال نظرات